Van Snorfiets tot Fatbike: Geschiedenis Herhaalt Zich Op Twee Wielen

Toen in de jaren ’70 de snorfiets het straatbeeld begon te domineren, klonk al snel de roep om regels. Nu, zo’n 50 jaar later, lijkt de geschiedenis zich te herhalen — maar dan met de fatbike.

Wat is er veranderd? Of... is er eigenlijk iets veranderd?

 

Flashback naar de Snorfiets-hype

In de jaren ‘70 was de snorfiets dé oplossing voor jongeren (en ouderen) die goedkoop, snel én zonder helm van A naar B wilden. Geen brommer, wel gemak. En zoals altijd bij nieuwe mobiliteit: het begon onschuldig.

 

Tot de overlast kwam.

Te hard opgevoerd. Te veel ongelukken. Te weinig regels. En net als nu: discussie in de media, politiek die achterloopt en scholen die zich afvragen hoe ze het op het plein moeten handhaven.

 

De overheid greep in. Langzaam maar zeker kwamen:

Helmplicht (decennia later)

Maximumsnelheden

Opvoerverbod

Verplichte rijbaangebruik

 

De Fatbike: Snorfiets 2.0?

Fast forward naar nu.

De fatbike is de nieuwe koning van de straat. Vooral onder jongeren is dit een statussymbool, vervoersmiddel én speeltje tegelijk.

 

Maar:

 

Fatbikes worden massaal opgevoerd tot 45–50 km/u

Remmen en verlichting zijn vaak onbetrouwbaar

Regelgeving is onduidelijk (tot het misgaat)

Er gebeuren (veel) ongelukken

 

Herkenbaar? Juist. Net als bij de snorfiets.

 

Ouderen praten, jongeren rijden

In de jaren ’70 waren het vooral volwassenen die zich zorgen maakten over ‘die jongeren met hun snorfietsen’.

Nu zeggen we: ‘die pubers met hun fatbikes’.

 

Ook toen waren jongeren creatief met techniek — brommers opvoeren met een vijltje en een andere sproeier.

Nu hacken ze via apps en schakelaars de begrenzers van e-bikes.

 

Geschiedenis herhaalt zich — maar zijn wij slimmer geworden?

De overeenkomsten zijn te groot om te negeren:

 

Eerst hype, dan overlast, dan debat, dan regels

 

Traagheid vanuit beleid

Techniek die sneller is dan de wet

Bezorgde ouders, gefrustreerde handhavers

 

Maar zijn we dit keer proactiever? Of moeten er wéér eerst slachtoffers vallen?

 

Wat kunnen we leren?

Nieuwe vervoersvormen vragen om snelle, duidelijke regels

 

Technologische opvoeringen moeten gecontroleerd kunnen worden

 

Educatie is net zo belangrijk als handhaving

 

Betrek jongeren bij de oplossing — ze zijn niet het probleem, maar onderdeel van de oplossing

 

Van snor naar vet — het blijft fietsen

De snorfiets is inmiddels bijna uitgestorven. Helm op, rijbaan op. De charme is weg.

Je komt ze nu ludiek met groepen tegen in de bossen. Leren jassen en pothelm.

 

Gaat de fatbike diezelfde kant op? Of lukt het ons dit keer om op tijd te reageren?

 

Eén ding is zeker: geschiedenis herhaalt zich — tenzij we leren van het verleden.

 

Wat denk jij? Moeten we fatbikes sneller reguleren of jongeren juist meer verantwoordelijkheid geven? Reageer hieronder!

#Mobiliteit #Fatbike #Snorfiets #Veiligheid #Jeugd #NLSociaal

dansant Maak helm verplicht voor alle soorten e-bikes.
Redenen:

- Alle e-bikes zijn zwaarder en minder wendbaar dan gewone fietsen, waardoor de valkans groter is

- Vele senioren reageren te traag bij een snelheid van 25km/uur
- Veel tieners stunten op fat-bikes

- Gemakkelijker te handhaven voor BOA's/politie

dansant @admin
Op de startpagina wordt dit blog helaas verdrongen door de vele berichten, die "vind ik leuk" en "commentaar" krijgen.

redegelde Ja. FF weg in vinden